به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پایگاه خبری شهر، مجتبی گلشنی با اعلام این خبر افزود: اگر قرارداد ۴۲۰ دستگاه واگن با شرکت واگنسازی تهران منعقد شود، پس از ۱۸ ماه نخستین گروه تولیدی تحویل داده میشود. شرکت واگنسازی تهران میتواند در طول ۱۸ ماه تمامی ۴۲۰ دستگاه واگن را تحویل دهد.
او اضافه کرد: کشور با تولید یک رام قطار ملی به این نتیجه رسیده است که امکان ادامه این مسیر را برای تولید انبوه دارد. اگر تأمین مالی توسط نهادهای داخلی صورت گیرد، بدون توجه به تحریمهای اعمالی میتوان تولید انبوه را پیش برد.
گلشنی، نکته مهم و محرک اصلی برای تولید انبوه واگنهای ملی را تأمین منابع مالی ذکر کرد و گفت: اگر واگنها ساخت داخل باشند بسیار ارزانتر از نمونههای خارجی خواهند بود.
گلشنی با بیان اینکه ۴۵ درصد از تولید یک رام قطار ملی برعهده شرکت واگنسازی تهران است، اضافه کرد: در این ۴۵ درصد، شرکت واگنسازی هیچ محدودیتی در ظرفیت تولید ندارد. ضمن اینکه شرکت واگنسازی تهران امکان تولید سالانه ۳۶۰ دستگاه واگن دارد.
مدیرعامل شرکت واگنسازی تهران ضمن اشاره به همکاری سه مجموعه برای تأمین قطعات یک رام قطار ملی، توضیح داد: تولید رانش بر عهده جهاد دانشگاهی، سیستم ترمز بر عهده شرکت تیوان ترمز ریلی و تولید بوژی بر عهده شرکت مپنا لکوموتیو است. در حال حاضر جهاد دانشگاهی سیستم رانش را آزمایشگاهی تولید میکند. اگر قرار بر تولید ۴۲۰ دستگاه واگن باشد باید تأمل کرد که آیا جهاد دانشگاهی امکان تولید انبوه و تحویل به موقع سیستمهای رانش به شرکت واگنسازی تهران را دارد یا خیر.
او در ادامه تأکید کرد: اگر سه مجموعه مذکور همپای ما قطعات مورد نیاز را تولید کنند و به موقع تحویل دهند، شرکت واگنسازی تهران برای تولید ۴۲۰ دستگاه واگن در مدت زمان ذکر شده هیچ مشکلی نخواهد داشت.
گلشنی درباره سهم شرکت واگنسازی تهران برای تولید یک رام قطار ملی، گفت: سه سال گذشته زمانی که این سمت را برعهده گرفتم عمق داخلیسازی در واگنسازی تهران برابر با ۲۵ درصد بود که به مرور زمان به ۴۰ درصد رسید. در حال حاضر اگر قرار بر تولید انبوه قطار ملی باشد، این سهم به ۴۵ درصد خواهد رسید.
نظر شما